Latar belakang
Nor Amirah Binti Hasan merupakan lepasan siswazah dalam jurusan Pentadbiran Perniagaan di Universiti Teknologi Mara Puncak Alam,Selangor. Pada tahun 2019, beliau bersama beberapa rakan mengeluarkan produk kambing perap iaitu Kambing OPS Perap.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PEDi
Sebelum terlibat dengan program dan latihan keusahawanan di PEDi Kg. Jambu Rias, beliau lebih memfokuskan menjual produk kambing perap di kedai-kedai runcit yang berdekatan dengan tempat tinggal beliau. Malahan, penjualan secara COD juga dilakukan dengan mengambil pesanan melalui aplikasi whatsapp.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PEDi
Setelah mengikuti beberapa program dan latihan keusahawanan di PEDi Kg. Jambu Rias, beliau telah berjaya mengembangkan perniagaan beliau dengan kerjasama daripada Aeon Big Selangor iaitu beliau dapat memasarkan Kambing OPS Perap di sepuluh cawangan Aeon Big sekitar Selangor. Malahan, beliau juga mamasarkan produk kambing perap di platform media social dan Shopee. Beliau juga pernah terlibat dengan Karnival Usahawan PUPUK@AEON bagi mempromosikan produk beliau kepada pengunjung karnival tersebut.
Latar belakang
Nur Elisya Binti Mohammad Saberi adalah seorang pelajar darjah 3 di SK Jambu Rias, Karak. Beliau baru sahaja berpindah ke kg jambu rias bersama keluaganya pada akhir tahun lepas. Sebelum ini beliau bersekolah di SK Nenasi, Pekan Pahang. Elisya merupakan anak ke -2 daripada 3 adik beradik. Setelah tinggal di Kg jambu rias, Elisya selalu datang ke PI untuk mempelajari lebih banyak ilmu ICT dan menggunakan perkhidmatan yang PI sediakan.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Pada awalnya, beliau kurang mahir dalam menggunakan komputer kerana kurangnya pendedahan kepada komputer dan internet. . Beliau agak lemah dalam menaip kerana masih mencari-cari abjad pada keyboard.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Setelah kerap mengunjungi dan sentiasa mengikuti kelas ICT yang dianjurkan oleh PI, beliau semakin mahir menggunakan komputer dan tidak lagi berasa kekok dalam menggunakan tetikus. Selain itu, dengan latihan yang diberi oleh petugas, beliau semakin pantas dan cekap dalam menaip. Penguasaan beliau dalam perisian Ms word dan Ms Power point juga semakin bagus memandangkan beliau seorang yang mudah memahami setiap yang diajar oleh petugas.
Latar belakang
Jamiatul Aimi Binti Badrul Sham adalah seorang pelajar tahun 5 di Sekolah Rendah Kg. Jambu Rias. Merupakan anak kedua daripada 3 adik beradik. Beliau juga merupakan pelajar yang aktif di sekolahnya dengan menyertai pelbagai pertandingan sukaneka mahupun akademik. Beliau juga kerap ke Pusat Internet Komuniti Kg. Jambu Rias bersama rakannya menyertai pelbagai pertandingan, program dan juga kelas yang dianjurkan.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Sebelum menyertai kelas yang di anjurkan PIK Kg. Jambu Rias, beliau tidak tahu bagaimana mahu mencari maklumat tentang kerja sekolah yang diberikan guru. Beliau memerlukan sepenuh bimbingan daripada petugas. Beliau juga tidak mahir menaip dan janggal dalam penggunaan komputer.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Apabila beliau kerap menyertai kelas komputer di PIK,beliau sudah pandai menggunakan carian Google untuk mencari maklumat kerja sekolah dan beliau sudah mahir menaip. Malahan setelah beliau kerap ke PIK bagi menyertai latihan, program dan juga pertandingan, beliau dapat menambah kenalan rapat yang rajin mengulang kaji di PIK dengan menggunakan perkhidmatan sedia ada.
Latar belakang
Najirah Sukkeri atau panggilan mesranya Jira menjadikan perniagaan ayam goreng RM1 sebagai sumber pendapatan beliau. Idea untuk membuka perniagaan ini tercetus beberapa bulan yang lalu dan beliau memanfaatkan peluang dengan membuka gerai agar dapat menampung pendapatan seharian. Beliau membuka gerai berhampiran dengan PIK kg Jambu Rias dan bersebelahan dengan kedai runcit. Tempat yang strategic kerana komuniti sentiasa datang berkunjung ke PIK dan kedai runcit.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Sebelum terlibat dalam kelas komputer dan latihan keusahawanan di Pusat Internet kg. Jambu Rias, Jira lebih focus dalam mempromosikan didalam sebaran group whatsapp. Kebanyakan pelanggan adalah di sekitar kampung yang berdekatan sahaja iaitu saudara mara, kenalan dan penduduk kampung kerana cara pemasaran yang kurang berkesan dan juga tidak menyasarkan komuniti di bandar.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Setelah mengikuti kelas keusahawan dan kelas ICT yang dianjurkan oleh Pusat Internet Kg Jambu Rias, beliau mahir menggunakan medium sosial seperti Facebook, whatsapps dalam memasarkan dan mengetengahkan perniagaan yang dijual. Beliau turut sentiasa mengemaskini iklan-iklan di facebook milik beliau dengan menunjukkan menu-menu yang dijual setiap hari. Selain menjual ayam goreng, Jira juga ada menjual beberapa menu special seperti Ramen meatball, chicken chop, aglio olio dan spegatti carbonara. Menu special tersebut akan bertukar setiap hari agar pelanggan tidak berasa bosan untuk membeli. Ini adalah salah satu cara marketing yang telah dibuat oleh beliau
Latar belakang
Imirus Bin Baser merupakan pengarah urusan bagi syarikat Imirus Trading yang mana mengusahakan perniagaan produk makanan kering yang sudah semestinya buatan muslim dan dijamin halal 100%. Antara produk MAIRUS dikeluarkan adalah fucuk kering campur suhoon, kari ikan serbaguna, tepung goreng serbaguna, taucu dan ikan pekasam. Perniagaan ini diusahakan bersama-sama isterinya Maimunah Binti Zulkifli dan mempunyai 2 orang pekerja untuk membantu membuat proses fucuk dan sebagainya.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI
Sebelum terlibat dalam kelas komputer dan latihan keusahawanan di Pusat Internet kg. Jambu Rias, En. Imirus dan isterinya lebih memfokuskan kepada perniagaan secara 2 hala iaitu dengan menghantar ke kedai-kedai runcit dan pasaraya. Selain kawasan Pahang, produk keluaran Mairus turut berada di negeri-negeri lain seperti Selangor, Kuala Lumpur, Melaka dan Negeri Sembilan. Walau bagaimanapun, promosi di media social dan platform E-Dagang juga amat penting bagi pelanggan lebih cepat mengenali produk keluaran Mairus. Hal ini terjadi apabila En. Imirus masih kurang mahir dalam menggunakan pemasaran di media sosial dan E-dagang seperti Shopee, Facebook dan Instagram.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI
Setelah mengikuti kelas keusahawan dan kelas ICT yang dianjurkan oleh Pusat Internet Kg Jambu Rias, En. Imirus dan isterinya mula mahir menggunakan teknologi maklumat sebagai medium memasarkan dan mengetengahkan produk yang dijual. Beliau telah memasarkan produk ke dalam Shopee, Instagram, Facebook dan Whatsapp. Beliau sentiasa mengemaskini iklan-iklan di facebook dan juga aktif di aplikasi E-Dagang, Shopee. Beliau turut mengaplikasikan pengetahuan teknik-teknik pengiklanan yang berkesan yang di pelajarinya dengan konsisten. Hasilnya, beliau dapat mengembangkan perniagaan beliau dan pelanggan lebih mengenali produk berjenama MAIRUS yang merupakan keluaran muslim dengan lebih cepat.